I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Brzegu

Ponownie na Szlaku Piastowskim

Trzeci tydzień września obecnego roku szkolengo to czas wyjazdów integracyjnych dla uczniów klas pierwszych. Idąc za przykładem roku ubiegłego za cel wyjazdu obrano Szlak Piastowski, śledząc i poznając w ten sposób genezę naszej państwowości.

Początkowym etapem podróży była pierwsza stolica Polski - Gniezno. Odwiedziliśmy Muzeum Początków Państwa Polskiego, gdzie dzięki prezentacji multimedialnej poznaliśmy historię pierwszych Piastów oraz etapy powstawania naszego państwa. Po muzeum przyszedł czas na Archikatedrę Gnieźnieńską i jej główną atrakcję - "Drzwi Gnieźnieńskie". Przewodnik przedstwaił nam życiorys św. Wojciecha wyryty na obu szkrzydłach tego słynnego i najcenniejszego zabytku kultury romańskiej na ziemiach polskich, przez który w przeszłości przechodzili polscy królowie w drodze na koronację oraz najwyżsi dostojnicy Kościoła. (link do opisu)

Wysłuchaliśmy ciekawostek dotyczących np. tego, gdzie na co dzień możemy spotkać fragmenty związane z tym zabytkiem. Korona młodego dębu pochądząca z Drzwi Gnieźniejskich  znajduje się na odwrocie banknotu o nominale 20 zł, po prawej stronie denara znajduje się wizerunek lwa uchwyconego wijącej się gałęzi. Odwiedziliśmy też grób św. Wojciecha, uznanego za patrona naszego kraju.

Po Gnieźnie przyszedł czas na Biskupin, czyli miejsce gdzie odkryto pozostałości pradawnej osady Słowian zamieszkujących Polskę. Za sprawą naszej Pani przewodnik, poznaliśmy historię tego miejsca, etapy jego odkrywania oraz ludzi odpowiedzialnych za przywrócenie tej niezwykłej osady szerokiemu gronu. Mieliśmy też przy tym trochę szczęścia, gdyż trafiliśmy na trwający tam właśnie Festyn Archeologiczny. To wydarzenie sprawiło, że oferta skansenu była dużo ciekawsza niż zwykle. Byliśmy świadkami wyrabiania tradycyjnego rękodzieła, przyrządzania pradawnych potraw oraz obcowaliśmy z kulturą nie tylko Słowian, ale również Tatarów i Indian. (Biskupin - Festyn)

Ośrodek noclegowy, który również znajdował się w Biskupinie, po obiadokolacji przygotował dla nas wieczornego grilla, po którym mieliśmy okazję do wspólnych zajęć integracyjnych. Tańce, rozmowy, słuchanie muzyki, gra w szachy wielkoformatowe - to tylko niektóre z nich.

Drugiego dnia po wczesnym śniadaniu udaliśmy się do Ostrowa Lednickiego, szczycącego się mianem miejsca, gdzie Mieszko I rzekomo przyjął chrzest. Słowo 'rzekomo' użyto celowo, gdyż w dostępnych materiałach naukowych mowa jest o trzech możliwych lokacjach dla tego wiekopomnego wydarzenia. Oprócz Ostrowa naukowcy wspominają jeszcze Poznań i Gniezno właśnie. Na korzyść miejscowości nad Jeziorem Lednickim przemawia fakt, że w pozostałościach dawnego kościoła znaleziono niecki, które wg uczonych miały służyć jako baptysteria, w których Mieszko I przyjął chrzest. By dotrzeć na wyspę, gdzie znajdowały się pozostałości osady, musieliśmy przeprawić się promem, co stanowiło dodatkową atrakcję dla wszystkich. (poczytaj więcej)

Po Ostrowie przyszedł czas na Poznań, gdzie obowiązkowymi punktem zwiedzania było tutejsze Stare Miasto. Nasze zwiedzanie zaplanowano tak, że dane nam było zobaczyć słynne poznańskie koziołki w akcji. Dzięki Pani przewodnik poznaliśmy też historię, jaka za nimi się kryje. Jeśli to cię ciekawi, zajrzyj tu: poznańskie koziołki.